7 fantastische tips om beter gevonden te worden in Google
Gevonden worden in Google is belangrijk! Zeer belangrijk.
Je hebt een ambitie. Je wilt van je onderneming een succes maken. Eén van de belangrijkste onderdelen van je website is naamsbekendheid.
Helemaal als je een internetonderneming of e-commerce of je geld wilt verdienen met affiliate marketing onderneming hebt.
Hoe zorg je er dan voor dat je beter gevonden wordt in Google?
Dat is het centrale vraagstuk van dit artikel. Ik zal je 7 tips laten zien hoe je beter gevonden kunt worden in Google, maar let op het is geen garantie dat je na het volgen van deze tips bovenaan Google komt te staan!
[ez-toc]#1 Consistent werken aan je website
Dit is ook gelijk de belangrijkste tip. Werk consistent aan je website. Google vindt het belangrijk dat een website “in beweging” is. Daarmee bedoel ik dat er regelmatig nieuwe content geplaatst wordt.
Op het moment dat een website stil staat en geen nieuwe ontwikkelingen gaande is, zal Google je uiteindelijk beetje bij beetje gaan negeren en dat betekent dat je qua positie lager en lager komt te staan.
Probeer daarom wekelijks nieuwe content te plaatsen. Heb je bijvoorbeeld een blog, dan is dit echt minimaal benodigd om je positie te verbeteren in Google.
#2 Relevantie in je content
Google is tegenwoordig zo slim dat hij je content kan linken aan relevantie zoektermen die mensen gebruiken.
Daarbij is er een verschuiving gaande. Met de groei van voice search via Google Assistent worden de vraagstellingen anders. Houdt hier rekening mee.
Google wil antwoorden vinden op de vragen die gesteld worden. Hiervoor is het belangrijk dat je je content schrijft op een manier dat het echt antwoord geeft op de vragen van je lezer.
Voorbeeld traditionele zoekwoord: Hardloopschoenen roze.
Je kunt hiervoor een mooie blog schrijven en daarbij roze hardloopschoenen promoten. Echter is het verstandiger om te bedenken hoe de vraag gesteld wordt als je echt zou vragen. Beste hardloopschoenen voor vrouwen.
Of wat een andere vraagstelling. Wat zijn de beste roze hardloopschoenen.
Hou deze vraagstellingen in je hoofd als je content schrijft zodat je gericht antwoord geeft op deze vragen.
#3 Wees geduldig
Op het moment dat jij content plaatst, moet je er niet vanuit gaat dat je binnen een dag je website of artikel op de eerste pagina van Google staat.
Geef Google de tijd. In sommige situaties kan het zelfs maanden duren voordat je op pagina 1 van Google staat.
Een voorbeeld is een artikel over waarom het verstandig is om Windows 10 te activeren en deze publiceerde ik op 4 oktober 2020. In januari stond ik ineens op de 1e positie!
Dus geef het de tijd en pas niet te snel dingen aan. Mocht je na een half jaar nog geen resultaten zien, dan wordt het tijd om je artikel of content aan te passen.

#4 Maak gebruik van afbeeldingen en relevante video’s
Waarschijnlijk een open deur, maar het wordt steeds belangrijker om visuele content toe te voegen. Foto’s en video’s zijn belangrijk voor je website.
Google geeft je website pluspunten als je relevante video’s of foto’s plaatst. Het mooiste zou zijn als je zelf de foto’s en video’s maakt zodat de relevantie en eigenaar van de content echt bij jouw website ligt.
Maak een Youtube kanaal en post met regelmaat video’s en link deze naar je post op je website. Op je website plaats je de video met een YouTube link.
Je kunt uiteraard Stockfoto’s gebruiken, maar zorg er wel voor dat je een aantal dingen aanpast.
De naam van de afbeelding pas je aan naar het onderwerp van je foto, m.u.v. je uitgelichte foto. Daar wil je je zoekwoord verwerken in de naam van de foto. Zie tip #6 voor meer informatie.
Pas ook je alt tekst aan. Vermeld daar in het geval van uitgelichte foto je zoekwoord en anders het onderwerp van de foto
Daarnaast is je beschrijving ook belangrijk. Beschrijf letterlijk wat er op de foto staat.
#5 Zorg voor een snelle website
Dit is ook weer zo’n belangrijk punt. Google vindt de snelheid van je website heel belangrijk.
Eén van de zaken waar je naar moet kijken is een speedtest. Dit kan je op verschillende kanalen doen zoals de PageSpeed pagina van Google
Zie onderstaande afbeeldingen van de resultaten van Computer Uitleg.nl.
Speed test desktop Speed test mobile
Een andere populaire tool is GTMetrix. Let er wel op dat je even moet inloggen voordat je de server locatie kunt aanpassen. Als je Nederlandse website hebt, dan heeft Vancouver niet zo’n heel veel zin. Voor de personen die niks met topografie hebben, Vancouver ligt in Canada.
Als je website niet snel is dan is het belangrijk naar de oorzaken te kijken. In het rapport wordt eigenlijk al aangegeven wat er aan de hand is. Er zijn een aantal zaken waar je in ieder geval naar moet kijken.
- Zijn je foto’s geoptimaliseerd? Gebruik een tool zoal Smush
- Heb je optimalisatie software draaien? Nitropack is wat mij betreft een goede keus. WPRocket is de beste betaalde variant.
- Gebruik je wel een goede website Thema? Thema’s zijn de fundering van je website, maar kunnen ook problemen veroorzaken. Mijn kennis gaat niet verder dan WordPress, maar er zijn een aantal gratis thema’s die je kunnen helpen met het sneller maken van je website, maar het beste kun je gebruik maken van betaalde thema’s zoals de populair Astra Thema.
#6 Maak gebruik van SEO
Als je hoog wilt scoren bij Google zal je SEO moeten toepassen. SEO staat voor Search Engine Optimization.
Je zal je website dus moeten optimaliseren om makkelijk gevonden te worden door Google.
Dat betekent dat je zoekwoorden verwerkt in je titel, subtitels, afbeelding, eerste alinea terug laten komen en nog een paar keer in je tekst. Maar let op!
Overdrijf niet en laat het natuurlijk overkomen. Schrijf zoals je normaal gesproken met iemand praat. Dus als je zoekwoord “beste tennisracket beginners” is hoef je dus niet letter overal dit zoekwoord te gebruiken. De onderstaande voorbeeldzin is ook goed.
Als je op zoek bent naar het allerbeste tennisracket voor beginners……..
Je ziet het. Ik schrijf niet letter het zoekwoord op, maar gebruik het op een natuurlijke manier. Google is slim genoeg om de context te herkennen.

#7 Gebruik Tools om je contentstrategie te bepalen
Heb je een nieuwe website dan heeft het geen zin content te schrijven over grote zoekwoorden. Een voorbeeld wat geen zin heeft is “hardloopschoenen”.
Voor beginnende website is het belangrijk content te schrijven die diep in de niche zit verborgen.
Laat ik het voorbeeld van de hardloopschoenen verder oppakken. Begin specifiekere zoektermen voor een kleinere doelgroep te schrijven en scoor je op termijn dan kan je verder uitbouwen. Voorbeeld is “Hardloopschoenen voor mannen met een voorvoetlanders”.
Hier is een stuk minder concurrentie op. Het nadeel is dat er natuurlijk minder op gezocht wordt.
Hoe kom je erachter welke zoekwoorden minder concurrentie hebben en toch redelijk veel gezocht worden? Dat is simpel. Maak gebruik van online tools zoal Semrush
Zie korte video hieronder:
Semrush is een betaalde dienst en niet goedkoop. Je haalt er echter zoveel waarde uit dat de investering zich vanzelf terug wordt verdiend.
Daarnaast kan je vrijblijvend 7 dagen gratig uitproberen.
Conclusie
Je hebt net 7 tips ontvangen waarmee jij meer gebruikers naar je website kunt krijgen. Daarbij moet je wel realiseren dat het tijd kost en je niet van het één naar het andere moment een groei aan bezoekers krijg.
Wees consistent! Plaats content waar gebruikers informatie naar zoeken.
Zorg ook voor visuele aspecten in je website.