Hoe werkt bestelproces bij Amazon.nl? (Levering en Retourbeleid)
Er is een nieuwe grote Webshop actief in Nederland die langzaamaan populariteit toeneemt. Je kunt tegenwoordig bij veel webshops artikelen kopen en deze webshop genaamd Amazon.nl is daar één van. Maar hoe werkt het bestelproces bij Amazon.nl nu precies?
Als ik ergens een bestelling wil plaatsen, dan zijn er enkele facetten voor mij belangrijk. De belangrijkste is betrouwbaarheid. Daarnaast retourbeleid, levertijden en betaalmethoden.
Ook is voor mij de gehele klantbeleving belangrijk en waarvoor ik zelfs een beetje meer wil betalen dan bij een andere webshop. Dit laatste kan met bij Amazon.nl nog stukken verbeteren, maar daarover later meer.
Wat kun je kopen bij Amazon.nl?
De vraag zou je ook andersom mogen stellen. Wat kun je niet kopen bij Amazon? Alles is wel te kopen. Van Cosmetica naar tuin accessoires. Van spullen voor de auto naar laboratorium spullen. Van boeken tot computeronderdelen.
Het assortiment is dus heel groot. Om het zoeken makkelijker te maken is alles onderverdeelt in categorieën en subcategorieën.
Soms heb ik een categorie geopend en dan krijg ik ook producten te zien die er niets mee te maken hebben. Dat is wel jammer, maar deze schoonheidsfoutjes zullen op termijn verdwijnen.
Binnen hoeveel dagen wordt er bezorgd?
Er zijn drie soorten verzendmethodes waar een andere bezorgtermijn aangekoppeld zit laten beginnen met de eerste:
- Standaard bezorgen: (2-4 dagen na verzending) Is gratis voor Prime leden en kost € 2,49 wanneer het bestelbedrag onder de € 20,- is.
- Priority Delivery: (Bezorgen op de volgende werkdag na verzending) Is gratig voor Prime leden en kost € 2,99 per bezorging.
- Op dezelfde dag: Is gratis voor Prime leden. Is je bestelling kleiner dan € 20,- dan betaal je per item € 5,-. Voor niet prime leden kost het bezorgen € 3,99 en zijn de tarieven ook van toepassing als de bestelling kleiner is dan € 20,-
Welke betaalmethodes zijn er?
Amazon.nl kent geen optie zoals achteraf betalen. Hiermee wijken ze af van bijvoorbeeld Bol.com. De volgende methodes zijn wel te gebruiken.
- iDEAL. Meest gebruikte betaalmethode in Nederland
- Bancontact. Is een Belgische betaalmethode
- Creditkaart of betaalpassen
- Cadeaubon saldo. Je hebt in Amazon.nl een overzicht wat je aan saldo hebt staan.
Wat is het retourbeleid?
Er is geen eenduidig beleid. De retouropties verschillen per product omdat niet alle producten rechtstreeks van Amazon afkomstig zijn. Dit zie je ook terug bij Bol.com.
Ze schrijven daar wel het volgende over.
Alle producten die je bij Amazon of bij Marketplace-verkopers hebt gekocht, kunnen tot 30 dagen na ontvangst worden geretourneerd, mits zij compleet, ongeopend en in hun originele staat zijn. In krimpfolie verpakte en/of verzegelde datadragers kunnen alleen geretourneerd worden in de ongeopende folieverpakking of met een onbeschadigd zegel. Tijdens de kerstperiode geldt een langere retourperiode.
Daarnaast wil je natuurlijk weten wanneer de terugbetaling plaatsvindt. Die vinden meeste 3 tot 5 dagen na ontvangst van de retourzending.
Zijn er tweede kansjes of tweedehands artikelen te koop bij Amazon?
Net als bij de andere webshops is er een speciale pagina waar ze producten aanbieden die tweedehands zijn of geretourneerde artikelen die nooit gebruikt zijn, maar wel uit de verpakkingen zijn gehaald.
De geretourneerde artikelen worden ook wel tweede kansjes genoemd. Er is zijn zelfs een Nederlands webshop voor opgericht gemaand 2dekansje.com.
Wil je hier meer over weten. Het artikel over online tweedehands spullen kopen gaat hier dieper op in.
Bij Amazon.nl worde de tweede kans producten Amazon Warehouse genoemd.
Neem eens een kijkje en klik op de onderstaande knop om te zien wat ze te bieden hebben.