Beste online winkels in Nederland

Winkelwagen

Al die horrorverhalen over mensen die zijn opgelicht bij online winkels. Ik heb er gelukkig geen last van gehad omdat ik weet waar ik naar moeten kijken voordat ik op de betaalknop klik. Gelukkig kan jij dit ook.

Jij kan namelijk ook controleren of een online winkel wel betrouwbaar is. Je krijgt van mij tips om de beste webshops te vinden.

Afgelopen week sprak ik met mijn vader. Inmiddels 75 winters jong en heeft helemaal niets met het digitale tijdperk.

Hij heeft zich daar ook nooit echt in geïnteresseerd. Met uitzondering van de ontwikkelingen van TV’s. Hij gaf aan dat we het allemaal wel heel makkelijk hebben met al in die online winkels.

Ik sprak met hem hierover omdat hij nu even niet buiten komt vanwege de Covid-19 epidemie en wij (lees zijn kinderen) ervoor zorgen via onze online mogelijkheden om zijn boodschappen te bestellen, kleden te bestellen en andere zaken die bij hem aan de deur worden bezorgd.

Hij is geboren in 1946 en is verwerk tijdens de bevrijdingsfeesten. Het is bij hem dus met de paplepel ingegoten dat hij blij moet zijn met wat hij heeft en dat er altijd mensen zijn die het slechter hebben.

Het verbaasde hem hoe wij weten bij welke winkels we moeten zijn. Daarop gaf ik aan dat er eigenlijk maar een aantal online winkels zijn in Nederland waar de meeste mensen winkelen.

Hij stelde daarop de vraag. Wat zorgt ervoor dat mensen een online winkel goed vinden? Daarop kreeg ik een idee om dit artikel te schrijven. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die met deze vragen zitten.

Aan de hand van de beste online winkels in Nederland zal ik je laten zien hoe je kunt controleren of een webshop te vertrouwen is, of ze een goede service bieden en hoe kunt controleren hoe andere mensen zo’n online winkel heeft ervaren.

ez-toc

Het wantrouwen uit het verleden

Toen de eerste webshops als paddenstoelen uit de grond kwamen, werd als snel duidelijk dat mensen nog weinig vertrouwen hadden in online winkelen en dat was niet onterecht. Er werd veel fraude gepleegd door mensen artikelen te laten bestellen en betalen en vervolgens komen de producten niet opdagen en je geld? Die was nergens meer te bekennen.

De online winkels die wel hun wilde doen voor hun klanten die hadden last van deze reputatie en als snel kwam het idee om een soort certificeren te geven aan webshops die voldeden aan een lijst met voorwaarden.

Als je kon aantonen dat je aan deze voorwaarde kunt houden, mocht je een certificaat plaatsen op je website wat aantoont dat je je best doet om de online shop ervaring veilig en klantvriendelijk te laten verlopen. Een paar van die eisen op een rij:

  • De webshop moet meerdere soorten betaalmogelijkheden ondersteunen
  • Er moet een klantenservice bereikbaar zijn
  • Klanten moeten producten terug kunnen sturen mocht deze toch niet voldoen aan hun verwachtingen

Dit zijn een paar voorbeelden van voorwaarden. De lijst is veel groter, maar het lezen moet natuurlijk wel informatief zijn.

Eén van de bekendste is de certificering van de Thuiswinkel Waarborg. De Thuiswinkel Waarborg bestaat sinds 2001 en de grotere webshops zoals Bol.com en Coolblue zijn aangesloten. Deze webshops doorlopen jaarlijks een keuring om de certificering te behouden.

Thuiswinkel Waarborg
Bron: Thuiswinkel Waarborg

Nu weet iedereen wat Bol.com en Coolblue is, maar er zijn meer dan 2000 ondernemingen die aangesloten zijn bij de Thuiswinkel Waarborg. Deze ondernemingen nemen hun klanten serieus en doen er alles aan om aan hun klanten te laten zien dat ze te vertrouwen zijn en dat er goed voorwaarde zijn die de consumenten beschermen tegen malafide aankopen.

Op welke punten kan je een online winkel controleren?

Als je bij een onbekende webshop komt zijn er een aantal aspecten die belangrijk zijn te controleren. Deze punten gaan niet alleen over certificering, maar ook over de zaken die je gegevens beschermen.

Een webshop moet de consument beschermen dat internetcriminelen niet je gegevens kunnen lezen. Daarom is het belangrijk dat een webshop gebruik maakt van een veilige website die beveiligd is met een SSL-certificaat. Te herkennen aan het slotje linksboven in je browser. (Zie onderstaande afbeelding)

Beste online winkel Nederland Bol
Bron: Bol.com

Daarnaast wil je weten of de desbetreffende webshop gebruik maakt van een certificering die ten goede komt aan de bescherming van de consument zoals een Thuiswinkel Waarborg certificering

Beste online winkel Nederland Coolblue
Bron: Coolblue

Controleer ook of een webshop een klantenservice heeft die je kunt bellen op het moment dat er iets aan de hand is. Zijn ze via e-mail bereikbaar, via een chat zelfs via een telefoonnummer. Dit zijn zaken die echt niet moet onderschatten.

Als laatst kijk ik de reviews via Google na. Kijk niet alleen naar het aantal sterren, maar ook naar het commentaar. Vergeet niet dat mensen vaak sneller de neiging hebben om review te schrijven als ze een slechte ervaring hebben dan mensen met een goede ervaring.

Het commentaar laat vaak zien wat er echt aan de hand is. Lees je veel over zaken dat mensen hun bestelling niet ontvangen of dat de leveringen niet goed verlopen, dan is het misschien verstandig om ergens anders te gaan winkelen. Ik zeg altijd, als je twijfelt niet doen!

Merendeel gaat vaak over miscommunicatie met een klantenservice over een product die geretourneerd moet worden. Hoe dan ook, kijk het in ieder geval na en je hebt jezelf een hoop ellende bespaard als door je onderzoek bij een veilige webshop bent beland.

Dit zijn de beste online winkels van Nederland

Het is uiteraard niet de bedoeling dat ik bepaal wat de beste online winkels van Nederland zijn, maar ik spreek uit ervaring. Ik bestel eigenlijk al jaren bij deze webshops, zelfs al toen online winkelen nog helemaal niet veel werd gedaan (vergeleken met nu althans)

Er was een tijd dat mensen letterlijk aan mij vroegen. Vertrouw jij dat allemaal dan? Misschien dat ik van geluk mag spreken, maar ik heb letterlijk nog geen enkele keer meegemaakt dat een bestelling niet was geleverd of ik iets anders geleverd kreeg dan wat ik besteld had.

Dit komt eigenlijk omdat ik bij de bekendere webshops bestel. Ze zijn vaak niet de goedkoopste, maar de service is in ieder geval wel goed en dat vind ik minstens zo belangrijk.

Wat ook een belangrijke kenmerk is van deze webshops is hun tweede kans producten. Dit zijn producten die geretourneerd zijn. alleen de verpakking is open geweest. Een nieuw product wordt dan goedkoper aangeboden. Je leest dit in mijn artikel over tweede kans producten

Ik zat te twijfelen aan een top 3, maar daar ga ik niet aan beginnen met 3 online winkels in willekeurige volgorde.

1. Coolblue

In mijn ogen een voorbeeld hoe je om moet gaan met klanten. Coolblue weet altijd met een grappige toon reclames te maken, maar wat er gezegd wordt in zo’n reclame nemen ze bloedserieus.

Deze organisatie is zo opgezet dat alles in het teken staat van 2 dingen. Het ene is dat de klant centraal staat. Dus informatievoorziening moet uitmuntend zijn. Alles moet kloppen. Het bestelproces, betaalproces en de leveringservaring. Het andere is dat er ontzettend geïnvesteerd wordt in het personeel.

Het personeel van Coolblue wordt getraind middels cursussen. Ze hebben goede doorgroeimogelijkheden en er is een hard werken, hard ontspannen mentaliteit op de werkvloer.

Waarom ik dit belangrijk vind? Als het personeel tevreden is en het tof vinden om te werken bij Coolblue, dan doen ze er alles aan om de missie en visie van zo’n organisatie uit te dragen en zijn dus bezig om de beste ervaring te geven aan de klant.

2. Bol.com

Waarschijnlijk is dit de bekendste webshop van Nederland. Bol.com is 1998 begonnen en was eerst gericht verkoop van boeken. Dit werd al snel meer. Doordat Bol.com al zo lang in onze maatschappij zit, is deze webshop een Maatstaf voor veel webshops.

Tegenwoordig verdienen andere online ondernemingen geld via Bol.com via dropshopping. Als je meer wilt weten kijk eens op deze pagina.

Als je een aankoop via Bol.com doet dan weet je zeker dat je de bestelling geleverd krijgt en als er toch iets is dat je heel makkelijk de klantenservice kunt bereiken.

Dit geeft vertrouwen. Een geweldige webshop waar je voor vrijwel alle artikelen terecht kunt, dus niet meer alleen boeken.

Je kunt bij Bol.com ook terecht voor 2e hands spullen, zoals boeken.

3. Wehkamp

Dit is een begrip in Nederland. Wehkamp is oorspronkelijk begonnen als postorderbedrijf en bestaan al sinds 1952. Vanuit tijdschriften en magazine kon je bestellingen doen via de post. Het unieke concept was dat je in termijnen kon betalen. Iets wat uniek was in die tijd. Tegenwoordig is dit één van de grootste en beste webshops van Nederland.

De ervaring is vrijwel gelijk aan andere webshops. Het verschil tussen Coolblue en Wehkamp aan de ene kant en Bol.com aan de andere kant is dat Coolblue en Wehkamp niet actief 2e hands producten verkoopt. Bol.com wel.

Je kunt dus ook bijvoorbeeld gebruikte boeken verkopen via Bol of Amazon. Bij Coolblue en Wehkamp is het niet mogelijk om je gebruikte spullen te verkopen.

Conclusie

Als je bij een webshop terecht komt zijn er dus een aantal punten waar je zeker op moet letten. De belangrijkste punten zijn:

  • Is de webshop aangesloten bij een bekende webshop certificering
  • Hoe zijn de ervaringen van mensen die eerder een aankoop hebben gedaan bij deze webshop
  • Heeft de webshop een klantenservice die je op meerdere manieren kunt bereiken
  • Maakt de webshop gebruik van een https verbinding (slotje linksboven).
  • Vergelijk ze met de beste online winkels van Nederland

Mocht je toch twijfels hebben, kijk dan bij een andere webshop. Zijn de prijzen te mooi om waar te zijn, ga er dan van uit dat ook zo is en ga kijken bij een andere webshop.

Ik hoop je hiermee wat meer vertrouwen te geven en dat je malafide webshops geen kans geeft.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.